fredag 2. august 2013

IAML Wien del 3 (1.-2. august)

Torsdag ettermiddag var vi på tur til Schloss Schönbrunn. Lisbet har vært der mange ganger før og var guide i parken rundt slottet. Sachertorte med kaffi på Gloriette, flotteste utsikten over Wien hittil, og behagelig varme pga en liten bris.

Via palmehuset gikk vi til Schlosstheater Schönbrunn hvor Ensemble Atout ventet på oss med musikk fra tidlig 1900-tall: Anton Webern, Arnold Schönberg og Bruno Walter. Vi vaglet oss opp på beste balkong og nøt musikken.

Fredag - nå er varmen tilbake i Wien, over 30+ grader igjen. Puh. 
The musical parlor of Emily Dickinson ved George Boziwick var en flott forelesning. Her var det masse fakta, blandet med opplesing og musikkeksempler. Foreleseren selv hadde vært med på innspillingene. Emily vokste opp i en velstående familie i USA, og brukte sin tid til pianospill, brevskriving, brødbaking og diktning. På den tiden var det vanlig å binde inn notene sine i bøker (binders-book). Emily hadde også en slik som i ettertid er hovedkilden for presentasjone vi fikk av Boziwick. Emilys binders-book skiller seg ut fordi ho var glad i banjomusikk og minstreal songs. Disse sangene var diskret plassert bakerst i boka.

Katy Hamilton presenterte sin forskning om bruken av diverse vokalkvartetter med klaverakkompagnement fremføring ved Wigmore Hall, Edinburgh international festival og av studenter ved Royal College of Music, London . Vokalkvartettene ble populære etter at Johannes Brahms komponerte sine Liebeslieder Waltzer op 52 fra 1868. Schubert, Schumann og Lisa Lehmann sine verk  ble også oppført. Vokalkvartettene ble ofte skrevet for at amatører også skulle kunne spille dem hjemme. Fremføringene av kvartettene har gått i bølgedaler. Royal College of Music bruker verken flittig slik at alle sangstudentene skal få øving i å synge sammen.

Bachfamiliens verk og musikksamling digitaliseres i et stort fellesprosjekt mellom flere tyske bibliotek.
Bach digital inneholder  kopier av notene, metadata og kommentarer. Det er også laget henvisninger fra steder hvor samme verk blir nevnt slik at brukerne lett kan finne sammenhenger. En forlengelse av dette prosjektet er: Bach interaktiv som så vidt har startet opp vil gjøre Bach mer tilgjengelig for nye brukergrupper med pedagogisk opplegg for barn/skoleklasser og besøkende ved Bach museum.
EMIPIU.com har en Music box med musikk. Dette var til inspirasjon for Bach Digital interaktiv prosjekt som enda ikke har en egen hjemmeside.

Er man interessert i librettoer er The Her-collection tingen. Her finner man informasjon om ca 5600 librettoer som var samlet. "A new library for libretti"

Det siste foredraget var spennende. Det er vanlig med ordgjenkjenningsprogram for tekster. OCR(optical character recognition). For noter ble det allerede på 1960-tallet utviklet lignende programvare(OMR optical music recognition). Denne programvare kunne bare brukes som enbrukerversjon på en datamaskin. det arbeides nå med å utvikle ny programvare som kan takle dagen behov. Prosjektet er i startfasen og foregår i Montreal, Canada. 

Generalforsamlingen avsluttet den formelle delen av konferansen og festmiddagen for de ca 350 delegatene ble holdt på Palais Ferstel.


Sluttkommentar: Det foregår alltid mye man ikke kan rekke over på en slik konferanse. Mange parallelle sesjoner, omvisninger og åpne arbeidsgruppemøter. Vi har fått med oss masse nyttig informasjon og samvær med gode kolleger, og vil takke Universitetsbiblioteket i Agder for at vi kunne reise i år, og Norsk musikkbibliotekforening for tildelt stipend på 4000,-.



(Foto: Anne-Åse Kallhovd)






Ingen kommentarer:

 
z"); pageTracker._trackPageview();