fredag 8. mai 2009

Forelesninger som podcast



Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Lillehammer og Universitetet i Oslo er de første i Norge til å få egen kanal på iTunes. De tre skolene starter et samarbeidsprosjekt der de skal publisere lyd og videoopptak fra forelesninger. Opptakene kan lastes ned og gjøre undervisningen mer tilgjengelig. Les mer på NRKbeta

Illustrasjon hentet fra Universitetet i Zürick

torsdag 7. mai 2009

Kvasir 3.0?




5. mai lanserte Kvasir sin nye søkeside. Dette er et samsøk av bilder, nettsøk osv. Ved å klikke på de forskjellige "flippene" kan man velge å bare se en av disse kategoriene.

Et kjapt søk på "universitet" gir treff i både nyheter, bilder, videoer og mye mer.

Din Side har anmeldt den nye søketjenesten her.

onsdag 6. mai 2009

Sosiale medier

I dag har jeg vært på et veldig interessant og lærerikt seminar om valg og sosiale medier ved UiA.

Bruken av sosiale medier har ekspoldert i Norge med 1, 5 millioner nordmenn på Facebook, og mange tror vi vil merke Obama-effekten også her i landet ved høstens valg. På dette seminaret fikk vi gode innlegg om "Hva sosiale medier er?" "Hvordan sosiale medier endrer mediebildet" og "Politikernes erfaringer ved å benytte sosiale medier"

Under den første bolken viste Trond Madsen, rådgiver i Dale+Bang PR hvordan Obama vant presidentvalget ved hjelp av intelligent bruk av sosiale medier. Obama i alle kanaler, alle sosiale nettverk som finnes. Men Trond Madsen advarte mot troen på at sosiale medier fortrenger viktigheten av andre medier, TV. Man vinner ikke valg uten å kunne mestre TVmediet, og brukte nettfenomenet Howard Dean som eksempel på det.

Men det er altså Obama som er kongen av sosiale nettverk. Han mobiliserte 3 millioner enkeltindivider (som igjen donnerte 3 milliarder til kampanjen kr via nettet - brukt til reklametid, på TV). Det Obama skjønte var at nettet bare var en ikke er en talerstol for hans budskap ut, men at de sosiale tjenestene involverte folk, det ble skapt dialog og samhandling.

Under delen "Hvordan endrer sosiale medier mediebildet" holdt sjefredaktør og mediespaltist (medieblikk som også trykkes i Fvn hver lørdag), Svein Egil Omdal et interessant foredrag. Han viste bl annet hvordan den sosiale nettstedet Twitter danket ut f eks BBC under de dramatiske scenene rundt hotell Taj Mahal i vinter
Omdal snakket også om hvordan aviser har vært "ordstyrere" for folkemeningen i over to hundre år, men at nå teknologien viser en annen vei. Hvis man f eks irriterer seg over en sak i 2009 så er det flere og flere som starter en protestgruppe på Facebook, istedet for å skrive leserinnlegg. Og kanskje er dette mer effektivt også?

Omdal gjorde oss oppmerksomme på gratisverktøyet Cover it live (coveritlive.com) som gjør at man kan rapportere direkte. Dette verktøyet har vært omdiskutert når det har vært brukt av journalister som rapporterer fra rettsaker. Omdal benyttet seg mye av Twitter selv, for å holde seg faglig oppdatert, men reflekterte også over at slike raske meldinger på en måte "krymper" språket vårt.

Omdal avsluttet med at vi i 2009 har en helt annen medievirkelighet enn bare for noen få år siden, og at dette vil prege også høstens valg. Men han trodde ikke på noen revolusjonerende menge bruk av sosiale verktøy av politikerne. Til det er de sosiale mediene for nye.

To andre som vektla betydningen av å være på nettet, på de sosiale arenaene var Hilde Moi fra Fedrelandsvennens Oslokontor og Christian Stavik, sjefredaktør i Kristiansand Avis. Moi viste hvordan hun som journalist fulgte med politikere som blogger, twitrer og er på Facebook, og viste at de som er aktive her også i større grad får presseoppslag og forespørsler om å delta på debatter i tv og radio. Stavik viste hvordan nettavisen Kristiansand Avis lykkes med å nå ut til leserne blant annet ved å benytte seg av blogger og sosiale nettjenester.

mandag 4. mai 2009

Første runde med Libqual


Studenter og ansatte fikk i dag e-post med invitasjon til å delta i vår brukerunderøkelse - et eksperiment som ikke har vært gjennomført i så stor skala ved UBA før. Det store spørsmålet blir - hvor mange svarer på undersøkelsen? Statistisk sett kan man ikke forvente mer enn mellom 10 og 20% ved slike undersøkelser, så hvis vi f.eks. får 1000 tilbakemelding skal vi være godt fornøyd.

Markedsføring
For å sette litt fokus på Libqual (kampen om oppmerksomheten er hard og hensynsløs) har vi laget noen rollups som skal settes opp i bibliotekene. Dessuten får vi nye bokmerker for anledningen, med samme design. Disse kan deles ut forløpende, gjerne som erstatning for de vanlige hvor det er mulig. Vi legger kraftig fokus på premiene, som er en iPod touch og gavekort på Sørbok.


Ellers kan jo følgende fraser benyttes i skranken:
-Så du spørreundersøkelsen vi sendte deg fra biblioteket?
-Har du lyst til å vinne en iPod?
-osv

Ellers minner jeg om at norsk og engelsk informasjon om Libqual ligger på uia.no/libqual

onsdag 25. mars 2009

Hjelpe og trøste...




Engelske skolebarn trenger ikke lenger lære om andre verdenskrig og vikoriatiden. Isteden skal de lære om Twitter og Wikipedia. Hele artikkelen her.

mandag 23. mars 2009

MIT først ute med Open access - Universitas

MIT først ute med Open access - Universitas

Posted using ShareThis

Creative Commons for Dummies



Her er en grei innføring i de ulike CC-lisensene med forklaring av symboler. Klikk på bildet...

tirsdag 17. mars 2009

Bokkvern

fredag 13. mars 2009

Bøger i quarantene



Foto: Anne Åse Kallhovd

Tirsdag denne uken var Anne Åse og jeg på utflukt. Turen bar til Odderøya for å vurdere en mulig gave fra Kristiansand Militære Samfunn. Om vi innlemmer noe i samlingen er ikke bestemt enda, og det må også drøftes med UiAs historikere.


Etter å ha knipset bilder av gamle bøker og bladd i diverse håndbøker om sanitærhygiene for soldater, fikk vi høre litt om Odderøyas historie som bl.a. karantenestasjon og det ble også tid til en liten omvisning i kruttårnet.

Lokalene leies i dag ut til selskaper o.l. Ikke en dum idé til neste personaldag...

torsdag 12. mars 2009

Ny nettguide


"Vad är en vetenskaplig artikel?" produsert av Karolinska instituts bibliotek. Målgruppe: studenter - spesielt på helsefag/sykepleie - som vil lære seg mer om vitenskapelig publisering, spesielt vitenskapelige artikler.

"Universitetsbiblioteket erbjuder en webbaserad guide som är ett visuellt, lättillgängligt och pedagogiskt hjälpmedel för dig som vill lära dig mer om vetenskaplig publicering."

"Denna guide innehåller bild, ljud och interaktiva övningar. Med hjälp av ämnesexperter ges en god introduktion i ämnet. De tre huvudavsnitten är: Forskning, Publicering och Tillämpning."

Gå til gudien http://kib.ki.se/vetartikel/player.html

Vi har lenket til guiden fra fagsidene fra sykepleie og helsefag, her finner dere også andre nettguider
 
z"); pageTracker._trackPageview();