Kristin Halvorsen, Karen-Lise Scheie Knudsen
(ledelsessekretariatet) og rektor Torunn Lauvdal
Og sjøl om det gjøres mye bra på den enkelte skole, mangler det noen til å samle ressursene i ett nettverk. (Look to Troms!).
Det var nok flest pedagoger til stede, og jeg syntes jeg godt kunne gjøre oppmerksom på bibliotekets muligheter til å styrke informasjonskompetansen. Det var kanskje ikke akkurat slik jeg fikk formulert det, men jeg spurte i hvert fall statsråden om hva hun og regjeringen vil gjøre for å styrke skolebibliotekarutdanningen og hvordan integrere biblioteket i undervisningen.
Halvorsen mente at mens mye bra er gjort i grunn- og videregående, har ungdomsskolen blitt litt glemt. Departementet har derfor satt i gang et arbeid med en ungdomsskolemelding, som skal legges fram våren 2011.
- Jeg mener skolebiblioteket bør være hjertet i skolen. Mange elever har sagt til meg at de ønsker å gjøre lekser på skolen før de går hjem. Og de ønsker leksehjelp. Biblioteket - med tilgangen på hjelpemidler og kompetanse - vil spille en sentral rolle i den forbindelse, sa Halvorsen.
Bra det, kjære statsråd, men det skinner ikke akkurat av skolebibliotekene i barneskolen heller. Overarbeidete lærere, uten fagkompetanse, blir satt til å bestyre en samling bøker fire-fem-seks timer i uken. Det er snarere regelen enn unntaket, dessverre. I videregående skole er det noe bedre, men det er ikke lett å få sving over sakene - eller ansatt bibliotekarer - når det er små deltidsstillinger som tilbys.
Det var en liten klagesang, men la det være sagt at bibliotekverden - ikke minst representert ved Norsk Bibliotekforening - er full av entusiastiske formidlere og informasjonsspesialister!
Leif Helge Daland demonstrerer iPad,
Apples lesebrett, for bibliotekar Ellen Sejersted.
Deilig lunsj!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar