onsdag 12. mai 2010

Kurs i presentasjonsteknikk

Tirsdag 11. mai arrangerte NBF Vest-Agder kurs i presentasjonsteknikk for bibliotekarer. Dette var utrolig nyttig for de av oss som driver med fag og formidling. Kursholderne var UiA-ansatte Jens Nærbøe og Hæge Johannessen.

En god foreleser er:
  • Godt forberedt - uten manus
  • Engasjert
  • Entusiastisk
  • Strukturert og setter rammer og gjør sin presentasjon forutsigbar.
Gode tips i forberedelsesprosessen:

  • Skrive ned det man skal presentere
  • Prate med andre om stoffet
  • Lese stoffet høyt for seg selv
  • Tegne tankekart for å visualisere
  • Øve på å skape overganger
  • Gjør pusteøvelser før foredrag om du er nervøs - det er avslappende og gir hjernen surstoff
Den største feilen mange gjør er å holde på for lenge, men man bør satse på å ha nok stoff, hvis ikke er sjansen stor for at man blir nervøs, snakker dobbelt så fort og går tom for stoff lenge før tiden.

Det er viktig å kompansere for det man ikke mestrer. Hvis man sliter med å holde blikkontakt, bør man for eksempel forberede seg bedre. Et annet tips er å unngå blikkontakt og holde blikket festet ved tilhørernes panne eller hår, eventuelt et punkt bak i lokalet. Hvis man er nervøs er det også lurt å skaffe seg en "alliert" i publikum, Et menneske man kjenner litt fra før som man kan ha blikkontakt med.

Forstyrrende elementer vil alltid finnes på forelesninger. Statistikk tilsier at 20% liker deg ganske enkelt ikke, 20% har bagasje med seg hjemmefra de ikke klarer å legge bort under forelesningen. Et tips for å fange oppmerksomheten når man skal begynne å snakke er å ringe i en liten bjelle. Videre kan det være lurt å gjøre det klart fra starten av om man plages av at tilhørerne surfer på nettet mens de hører på. For å unngå dårlig stemning bør dette gjøres med humor.


Det er viktig å være tydelig på når forelesningen begynner og slutter. Den kan begynne med et ring i en bjelle og avslutte med et "takk for meg". Forelesningen bør være strukturert og forutsigbar. I begynnelsen av timen er det lurt å presentere hva man vil snakke om og hvor lenge man skal holde på. Her er det også lurt å stille innledningsspørsmål. Strukturen bedres om man legger opp til 3 hovedpunkter. Disse bør repeteres ved slutten av forelesningen. Ikke overvurder ditt publikum. Det er ikke alle som kan det du kan!

Kort oppsummert; fortell hva du skal gjøre og hvor lang tid det kommer til å ta. Gjør det, og oppsummer!


Tanker har mye å si for hvordan man opplever å skulle stå foran publikum. Sier man til seg selv at det kommer til å gå dårlig, utvikler denne tanken seg til en følelse og man gruer seg til å holde kurs eller forelesninger. Mange ganger vil en dårlig opplevelse generere negative tanker som man gjentar i sitt indre til man selv tror på det. En mestringsteknikk for dette kan være å bestemme seg for å erstatte den ene negative tanken med 3 positive. Fokuser heller på det som gikk bra i din presentasjon!
 

Hvordan takle vanskelige spørsmål som man ikke kan svare på?
En teknikk er å anerkjenne personen som stilte spørsmålet. "Det var et godt spørsmål! Jeg vet ikke svaret, men jeg kan finne det ut". Eller man kan bruke dette til å engasjere resten av forsamlingen. "Er det noen andre som kan svare på dette?".

Det kan føles ubehagelig å stå foran en forsamling når man ikke er vant til det. Noen kan finne hjelp i å støtte seg til en stor, skrive på en tavle eller bruke powerpoint. Glemmer man hva man skal si er det lurt å ha med seg et manus. Mange ganger vil bare tanken på at man har dette ankeret tilgjengelig være nok. Får man bruk for manuset kan man åpne for at publikum diskuterer seg i mellom et par minutter eller bare si at man må sjekke noe. Selv om stillheten kan virke truende for den som står foran en forsamling, vil dette kanskje bare være et kjærkomment avbrekk for dem som hører på. Tiden går langsommere for den foran publikum enn publikum selv.

Det er vanlig å unnskylde seg i begynnelsen av en forelesning dersom man mener at man ikke har brukt nok tid på å forberede seg, men det bør man IKKE gjøre. Det er uinteressant for publikum og det øker ikke entusiasmen etter å høre foredraget.

1 kommentar:

Birgitte Kleivset sa...

Bra referat! Nesten som å ha vært der selv!! :-)

 
z"); pageTracker._trackPageview();