fredag 4. mars 2016

UXLIBS-IN-A-DAY

Tirsdag 16. februar deltok jeg på et svært lærerikt dagseminar om brukerundersøkelser i bibliotek. UXLIB eller «User Experience methodes in libraries» ble avholdt på det kongelige bibliotek Den Sorte diamant i København. Jeg dro ned kvelden før og overnattet på et flytende hotell (Hotel CPHLIVING) som jeg oppfordrer alle til å prøve neste gang de er i området.

På seminaret møtte jeg flere fra Norge, blant annet mange kjente fra UiS, HIS  HiOA og Deichmanske, noe som var veldig hyggelig. Til sammen var det ca. 50 deltakere

Den første sesjonen handlet om forholdet mellom UX metoder og Etnografi. ved å sette oss in brukernes atferd, perspektiver og behov og gjøre utstrakt kartlegging og undersøkelser av dem kan vi utforme bedre og mer tilpassede tjenester til dem.

Det er ikke tilstrekkelig med bare kvantitative brukerundersøkelse. Men slike undersøkelser må kombineres med andre typer undersøkelser. En rekke ulike undersøkelsesmetoder ble presentert og forklart. Kursholder anbefalte at alle bibliotek uansett størrelse, burde ha en elle flere ansatte som arbeidet aktiv UX arbeid.

Sesjon 2-4 Jobbet vi i grupper og prøvde ut metodene. Blant annet ulike former for observasjonsarbeid, kognitiv kartlegging og Ideation for å nevne noe. Disse sesjonene var veldig praktiske, moro og krevende!


Jeg opplevde dagseminaret som veldig givende og lærerikt. Jeg tror dette er mange av metodene vi kan ta i bruke hos oss for å gjøre våre tjenester enda bedre og tilpasset våre brukere. Jeg anbefaler andre å reise på dette kurset når det tilbys igjen!

Les mer om UXLIB her: http://uxlib.org/


Ingen kommentarer:

 
z"); pageTracker._trackPageview();