En av de mange positive sidene ved å besøke andre institusjoner og bibliotek, er å se hvordan de har løst ulike utfordringer. Nylig besøkte jeg Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbiblioteket i København, som for en tid tilbake flyttet inn i nye lokaler. Dvs, de flyttet fra en gammel erværdig bygning til en annen litt mindre - men også like ærverdig. Verneverdige lokaler gir en mange utfordringer, men dette hadde de løst på en god måte da de pusset opp. De flyttet inn i lokalene før det var helt ferdig, og på den måten har de kunnet påvirke en del valg som arkitektene vanligvis ville ha bestemt på forhånd.
Brukerdialog på sitt beste!
Så til dagens a-ha-opplevelse. Biblioteket hadde ikke bare én, men flere tavler hvor studentene kunne gi beskjeder eller stille spørsmål og krav. "Lyset i underetasjen slår seg av etter 10 min!?!" Bibliotekets svar på samme tavle: "Jeg har kontaktet driftsavdelingen og problemet er snart løst". Ikke bare er terskelen lagt ekstremt lavt i forhold til å ytre sin mening, men svaret kommer raskt på plass og alle interesserte kan lese andres spørsmål. Genialt? Helt klart. I tillegg til tavlene var det også lagt ut bøker man kunne melde inn tilsvarende meldinger.
Bilder fra københavnturen (samt noen fra UBA) kan du se her (fotograf er Harald Bøhn fra NTNU)
OEB: Reklame jeg lot meg påvirke av
for 9 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar